Cestování, příroda

Cesta po Itálii, část III - Pompeje

20. září 2011 v 14:05 | Jana
Naše třetí, a zároveň předposlední, zastávka na cestě po Itálii jsou Pompeje. Nejen, že si většina z nás myslela, že Pompeje leží v Řecku (já vím, je to ostuda :o)) ale překvapila nás také rozloha celého zpřístupněného města - přes 44 hektarů.

Nejdříve něco málo o historii (Wikipedia): Pompeje byly založeny v 7. století př.n.l. Obyvatelé žili v přesvědčení, že Vesuv je vyhaslý, a varovným signálům nevěnovali pozornost. Poprvé byly Pompeje zničeny prudkým zemětřesením v roce 62 n.l., které poškodilo přibližně 60 % města. To bylo ale v krátkém čase znovu vystavěno, pravděpodobně ještě zdobněji a bohatěji než předtím. V roce 72 však došlo ke katastrofální vulkanické erupci, která trvala nepřetržitě tři dny. Rožhavené kameny zbořily celé město, které bylo následně pokryto vrstvou popela o výšce asi 6 metrů. Obyvatelé (asi 10 000 lidí) se zadusili jedovatými plyny.
O staletí později, v roce 1599, byly Pompeje při výkopu vodního kanálu poprvé opět odkryty.

Na této fotce můžete vidět přechod přes cestu z velkých kamenů, nahoře pak vyježděné koleje od kočárů. V pozadí se tyčí sopka Vesuv.

Díky konzervaci popelem se dochovalo mnoho fresek.

Fotnány s pitnou vodou byly téměř na každém rohu. Každá byla jinak zdobená.

Chcete si adoptovat pejska? Pak můžete právě v Pompejích.
Pompeje slouží jako jakýsi útulek pro pejsky. Ti jsou však očkovaní, očipovaní a hlavně velice hodní. Volně pobíhají po areálu ale v době naší návštěvy, kdy bylo přes 30°C, se chladili a odpočívali ve stínu ruin.

Hlavní náměstí, které bylo skutečným centrem Pompejí. Nacházely se zde velké chrámy a bylo zde i centrum politického života. Právě tady byly vystaveny zachovalé vázy, nástroje a nářadí a také lidé a pes, kteří se pod nánosem popela zakonzervovali.

Cesta po Itálii, část II - Řím

2. září 2011 v 17:23 | Jana
Dnes bych vás ráda provedla Římem, kam jsme se dostali třetí den naší cesty. Řím byl asi 20km od kempu, kde jsme spali. Přímo z něj jezdil zdarma autobus k vlaku, kde jsme si za euro koupili lístek a v kombinaci s metrem dojeli přímo do centra až pod Koloseum. Je pravda, že celá cesta byla docela dlouhá ale alespoň jsme nemuseli řešit parkování a užili si i běžný život římanů, protože jak jsme si všimli, nemalá část se takto dopravuje každý den do práce a z práce.

Prošli jsme podstatnou část centra až k Vatikánu, tam jsme nasedli na metro a dojeli zpátky na vlaku. Ani nechtějte vědět, jak nás bolely nohy :o)

Koloseum, největší antické divadlo z roku 80 n.l., poznáte jistě všichni:

Kolem Kolosea je spousta vykopávek:

Nejznámější římská kašna Fontana di Trevi, kterou proslavil zejména film Federica Felliniho: La dolce vita (Sladký život):

Horko zmáhalo opravdu všechny :o)

Vatikán a Sixtinská kaple, do které nás s kamarádkou nepustili, protože jsme nebyly dostatečně oblečené. Kdo by taky byl, v tom horku :o/ Naštěstí už jsem tam ale před pár lety byla:

A na závěr parádní Vespy, hlavní římský dopravní prostředek :o)

Cesta po Itálii, část I - Benátky

28. srpna 2011 v 8:57 | Jana
Vítejte u prvního dílu mého miniseriálu o naší cestě po Itálii. Budou celkem čtyři a začneme Benátkami, které byly naší první zastávkou na cestě na jih.
V Benátkách jsem byla už dvakrát ale poprvé jsme tam spali, takže jsme mohli prožít kouzelnou večerní atmosféru. Auto jsme dopoledne nechali v jednom z parkovacích domů na okraji a lodí, které zde slouží jako městská hromadná doprava, jsme dojeli do centra. Úplně mě nadchlo bydlení, kde jste z kuchyně vyšli přímo na ulici, kde protíkal jeden z kanálů. Žádné předsíně, žádné chodby... Byty a domy celkově jsou ve staré části dost malé, takže na takové "vymoženosti" není místo.
Večer jsme si dali nejlepší pizzu, jakou jsme kdy jedli, víno a šly se projít. Obrázky jsou foceny na mobil s různými filtry, takže nejsou docela klasické. Je to takový mix, takže je nechám téměř bez komentáře...

V této uličce jsme bydleli.

Poznáte, které jsou moje :o)

Budapešť

27. června 2011 v 20:12 | Jana
Dnes vás zahrnu fotkami z Budapešti, kterou jsme o víkendu navštívili. Bohužel jen na jeden den, jinak by to byl ideální prodloužený víkend. Prošli jsme si alespoň celou histrickou část podél Dunaje.

Parlament pravděpodobně navštívili nějací čínští hodnostáři, protože všude byli vyvěšené čínské vlajky, hlídala ostraha a stále kolem nás jezdili auta s majáčky.

Pohled od Parlamentu přes Dunaj na druhou část Budapešti.

A tady už přecházíme po historickém mostě na druhou stranu. I tady můžete vidět všudypřítomné čínské a maďarské vlajky.

Zrovna jsme se trefili do dunajských slavností. Jeden z hlavních tunelů byl uzavřen a v jeho vjezdu vyrostlo veliké pódium, na kterém se střídali (většinou folklórní a tradiční) hudebníci a tanečníci. Vedle pódia je zubačka, která vás vyveze na hradní komplex, kde je národní muzeum.

Protože na ni byla ale dlouhá fronta, vyšlápli jsme si kopec pěšky. Alespoň jsme si užili krásných panoramat. Toto je pohled přes Dunaj na již zmíněný Parlament.

Při slavnostech nesměla chybět ani pravá maďarská kuchyně plná paprik a cibule. Samozřejmě jsme ochutnali a byla to fakt dobrota!

Následuje pár obrázků hradního komplexu.

A tady už jsme zpátky na druhém břehu, odkud jsme vyšli. Asi pět zastávek starým a stylovým metrem od řeky se nachází první městský park s uměle vybudovaným jezerem. Je vemi mělké a jsou v něm umístěny zajímavé a moderní sochy, jako například lavička s lampou, napůl utopený dům, závodní auta...

Doufám, že vás tahle procházka moc nevyčerpala a mým tvořivým čtenářům slibuji, že další příspěvek už bude z rubriky Homemade :o)

Rozhledna, koně a nedodělaná Tilda

17. dubna 2011 v 14:55 | Jana
Dnes dopoledne jsme si udělali malý výlet do Soběšic u Brna na volně přístupnou rozhlednu Ostrá horka. Rozhledna není příliš vysoká, ale i 19 metrů (90 schodů) stačilo ke krásnému rozhledu do okolí.

Slunečné počasí umožňujě krásný výhled nejen na Brno, ale i do okolí až na Pálavu.

Kolem rozhledny přes louku se dá dojít až ke koním. Okolo jejich výběhu vede cesta, takže se dá ohrada krásně obejít a koně si z blízka prohlédnout (a vyfotit :o)).

No a nakonec vám ještě ukážu na čem bych byla bývala dnes pracovala, kdyby mě nedošly mulinky... Protože šití titěrných věcí není moje silná stránka, paní plavkovou Tildu jsem si místo ušití vyšila. Velikost mě trošku překvapila - původně se mě vejít do klasického rámečku, no nakonec má bez mála 30 centimetrů :o) Ale o tom zase až příště, až bude hotová - tedy snad brzy!

Přeji Vám krásný zbytek víkendu!

Naše venčení

5. dubna 2011 v 19:00 | Jana
Moje milé virtuální kamarádky,
sluníčko nás čím dál více vyhání ven a na ruční práce není skoro čas. Mám rozpracovanou jednu výšivku, na které pracuji po večerech u televize. Je ale hotová jen z půlky a tudíž prozatím není nic, co bych vám ukázala.
Proto jsem dnes vyrazila na naše každodenní venčení s foťákem a udělala pár prvních exteriérových snímků.

Za "naším" nákupním centrem je veliký kopec, kam s Jazzem rádi a často chodíme. Kromě pejskařů sem moc lidí nezavítá, a tak se tam může pořádně vylítat a vybít energii. Navíc se po cestě domů můžeme stavit pro něco dobrého na zub do zverimexu :o)

Tato fotka mě díky šípkům připomíná spíše podzim, než jaro:

Jak se hledá myšička :o)
A na konec jedno stínové zamávání.

Pá pá, mějte se krásně a užívejte sluníčka.
Ve čtvrtek má prý být až 25 stupňů!!!

Brněnská ZOO - tip na výlet

15. listopadu 2010 v 23:03 | Jana
O krásném a slunečném víkendu jsme po několika letech vyrazili do brněnské ZOO a musím říct, že jsem byla skutečně nadšená. Za tu dobu, co jsme v ZOO nebyli, prošla z velké části rekonstrukcí a byla to opravdu příjemná dvouhodinová procházka. I když vstupné není nejnižší - 100 Kč za dospělého, 70 Kč za dítě a 30 Kč za pejska - investice se vyplatí. Obzvlášť krásný je výběh pro tygry a medvědy, které jsou snad ještě hezčí než ve skutečné přírodě :o) I děti se zde vyřádí, čeká na ně spousta prolízek, skluzavek i naučných her.

zoo

V tomto nezvylke teplém počasí návštěvu ZOO možná ještě stihnete, než se zvířátka zazimují :o)

Brněnská přehrada trochu jinak

25. září 2010 v 21:55 | Jana
Přehrada bývá častým cílem našich víkendových procházek. Ty bývají příjemné za každého ročního období. V létě se můžete osvěžit ve vodě, v zimě bývá přehrada zamrzlá, takže se dá přecházet z jednoho břehu na druhý a můžete se ohřát u stánků s občerstvením, které jsou postavené na ledě. No a na jaře nebo teď na podzim jsou procházky nejpříjemnější, protože je prostě tak akorát.
Dříve zde byl veliký problém s čistotou vody a se sinicemi, ale po loňském zásahu vodohospodářů je voda čistá a průzračná i teď, po horkém létě.
V této reportáži bych vám ale chtěla ukázat jinou stránku přehrady, a sice tu "architektonickou". Na plážích je totiž spousta dřevěných soch a houpaček a prolízet pro děti. Toto je výběr z těch, co se mi líbily nejvíce:

přehrada
Sirka a Jazz jako modelka

Vyřezávaná

Mimozemšťani???

přehrada
Chlapeček na koni se něčemu hóóódně diví :o)

přehradaMoc se mi líbily tyhle houpačky a vláček pro děti

Cesta na Svatou horu

19. září 2010 v 18:22 | Jana
Využili jsme krásného slunečného víkendu a vyjeli na naši chatu na Vysočinu. Bylo sice už trochu chladno, ale dvanáctikilometrová tůra a sluníčko nás přeci jen zahřálo.

svatá

Svatá hora - cíl naší cesty.
"Pojmenování Svatá pochází s největší pravděpodobností z dob Cyrilometodějských misií. Snad právě odtud ponejpr v našem kraji zaznělo slovo Boží z úst věrozvěstů, nebo jejich učedníků".

Z výletu jsme si donesli také pár úlovků :o)

svatá

Vzpomínka na sluníčko

10. září 2010 v 18:56 | Jana
... konkrétně na to středomořské

Letošní dovolená nebyla žádná velká exotika. Po několika letech jsme navštívili Chorvatsko a to jeden ze severnějších ostrovů - Rab. Protože Chorvatsko většina z vás jistě dobře zná, vybrala jsem jen pár fotek.

Hlavní město Rab:
Rab

Delfíny jsme potkali při cestě lodí z ostrova Goli:

Další mořská fauna:

R

Západ slunce pohledem z nejvyššího bodu ostrova:
Rab

Místní ovečka:

Na výletě lodí podél ostrova:

Triglavským národním parkem

7. července 2010 v 18:22 | Jana
O prodlouženém víkendu o dva státní svátky jsme se vydali na motovýlet do Slovinska, konkrétně do Triglavského národního parku. Rozkládá se na území Julských Alp a patří mezi plošně největší chráněná území v Alpách. Nejvyšší horou je Triglav (2 864m), který leží v samotném středu parku a je zároveň symbolem Slovinska. Dvě třetiny parku se nachází nad hranicí lesa a leží v rozmezí 500 až 2800m nad mořem. Většina řek a říček vtéká do Soči, která je vzhledem k její čistotě a rozmanitosti považována za jednu z nejkrásnějších evropských řek.

A na co typického narazíte, rozhodnete-li se vydat do parku?

1) Krásné hory a horské vyhlídky

slovinskoPohled do Itálie

slovinskoVe vysokých polohách zůstává sníh až do července

2) Azurovou vodu

slovinskoŘeka Soča

slovinskoNapoleonův most přes Soču

3) Kozy :o)

koza

kozaSochy koz a kamzíků najdete většinou u jezer - ta druhá stojí u Bohinjského

V jihovýchodní části parku se nachází největší jezero - Bohinjské, které by jste si rozhodně neměli nechat při svém výletu do Slovinska ujít.

slovinsko

Dalším jezerem, které se rozkládá východně od hranic parku, je jezero Bled. Nachází se zde největší informační středisko a je známější a více turistické než jezero Bohinjské.

slovinskoPláž před kempem bývá plná lidí

slovinskoOkolo části Bledu je postavená dřevěná cesta, aby se nemuselo chodit po silnici

slovinskoUprostřed jezera je klášter

slovinsko

slovinskoV centru byl zrovna festival balkánské hudby

slovinskoNa jídlo doporučuji restauraci Chilli - výborné jídlo, příjemná obsluha :o)

Tak to je z našeho motovýletu do divové slovinské přírody vše. Snad se Vám líbil a alespoň trochu inspiroval :o)

Happy car

26. června 2010 v 20:26 | Jana
Toto krásné vozítko jsme dnes viděli na srazu veteránů, který se konal ve Slavkově u Brna. Bohužel jsme přijeli na poslední chvíli, a většina vystavovatelů už odjela. Proto přikládám alespoň tento kousek, který bych brala hned :o)